icon
icon
icon
icon

Vanliga frågor och svar - FAQ

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna som kan uppstå i samband med att du bokar och bor på något av våra hotell.

Om du inte hittar svar på din fråga här är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020-88 15 41.

Bokning

Jag behöver ändra eller avboka mitt boende

Under förutsättning att det pris du bokat är av- eller ombokningsbart gör du din ändring eller avbokning på samma sätt som du gjort din bokning. Har du bokat med hotellet direkt kontaktar du hotellet för att ändra eller avboka, har du bokat via vår hemsida ändrar eller avbokar du där. Om du vill göra en ändring eller en avbokning på hemsidan gör du den genom att gå in på Visa bokning i toppmenyn. Du behöver då uppge ditt bokningsnummer och ditt för- och efternamn.

Har du bokat via en OTA (Online Travel Agent) som till exempel booking.com, hotels.com eller expedia.se då behöver du göra din ändring eller avbokning hos dem.

Vilka avbokningsregler gäller?

Avbokningsvillkor kan variera beroende på vilken typ av bokning du gör. Ta del av de exakta villkoren när du gör din bokning och på din bokningsbekräftelse.

Följande är de vanligaste pristyperna på vår hemsida:

  • Flex och avtalspriser: Avbokningsbart till ankomstdagen kl 16.00 om inget annat uppges på bekräftelsen.

  • Best Save, Early Web Special och andra förhandsbetalda erbjudanden. Kan inte av- eller ombokas

Jag har en kampanjkod, var fyller jag i den vid bokning?

När du bokar via vår hemsida väljer du alternativet Bokningskod i bokningsfältet och fyller därefter i själva koden i rutan som visas och sedan trycker du på ”Lägg till”.

Jag har en kampanjkod, men jag hittar inga lediga rum med denna kod?

Kampanjkoder är baserade på tillgänglighet. Det kan vara så att hotellets rum med rabattkoden är fullbokade.

Hur bokar jag med företagsavtal?

När du bokar via vår hemsida väljer du alternativet Bokningskod i bokningsfältet och fyller därefter i ert kundnummer i rutan som visas. Tryck sedan på "Lägg till".

Hur bokar jag rum om jag vill betala med ett Travel Card?

Du bokar som vanligt på bestwestern.se eller direkt via hotellet. Du behöver inte ange vid bokningstillfället att du vill betala med Travel Card utan kan se Travel Card på samma sätt som kort eller kontanter som används vid betalning i samband med utcheckning.

Hur garanterar jag mitt rum för sen ankomst?

Vänligen kontakta det aktuella hotellet direkt och garantera din sena ankomst.

Kontaktuppgifter till hotellet hittar du på deras bokningssida, under "Om hotellet".

Får jag ta med mitt husdjur till era hotell?

Många av våra hotell tillåter husdjur men inte alla. De regler och eventuella restriktioner som gäller kring husdjur kan variera för varje enskilt hotell. Det är viktigt att du kontrollerar detta med hotellet i samband med bokning.

En mindre avgift kan tas ut för husdjurets vistelse på hotellet. Avgiften är lite olika beroende på vilket hotell du bor på.

Jag har en ledarhund, behöver jag betala någon avgift?

Gäster som har ledarhundar med sig är alltid välkomna och för ledarhundar tillkommer aldrig någon extra avgift.

Kan jag boka via hemsidan utan att uppge mitt kreditkort?

Nej tyvärr. Kortet garanterar bokningen av rummet.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse, vad gör jag då?

Vänligen kontakta hotellet för att få en bokningsbekräftelse eller kontakta Kundservice på 020-88 15 41.

Vad gör jag om jag tappat bort mitt bokningsnummer?

Kontakta hotellet direkt eller kontakta Kundservice på 020-88 15 41 så hjälper de dig med de uppgifter du behöver.

Jag har en fråga om min betalning, vem kontaktar jag?

Betalningar sker på våra hotell. Om du har en fråga gällande din betalning kontaktar du det aktuella hotellet direkt.

Kontaktuppgifter till hotellet hittar du på deras bokningssida, under "Om hotellet".

Hur når jag centralbokningen?

Centralbokningen hjälper dig att boka våra hotell i hela världen. Du når dem på telefon 020-88 15 41 eller mail booking.service@bestwestern.com.

In- och utcheckning

När kan jag checka in på hotellet?

Tiden för incheckning varierar en del från hotell till hotell och du hittar information om vad som gäller på din bokningsbekräftelse eller på hotellets bokningssida.

Hur går incheckningen till?

Du uppger ditt namn och talar om ifall du är medlem i Best Western Rewards.

Ibland behöver man visa sitt bokningsnummer.

När måste jag checka ut?

Tid för utcheckning varierar en del från hotell till hotell. Du hittar information på din bokningsbekräftelse eller på hotellets bokningssida.

Best Western Rewards

Hur blir jag medlem?

Att bli medlem är enkelt, fyll i din ansökan här och börja tjäna poäng redan idag!

Bli medlem här

Kostar det något att bli medlem i Best Western Rewards?

Nej, medlemskapet är kostnadsfritt.

Var kan jag uppdatera mina personuppgifter?

Du kan logga in på ditt medlemskonto via vår hemsida och hantera alla dina profiluppgifter den vägen, eller kontakta vår medlemsservice på 020-88 15 41 för att få hjälp.

Hur loggar jag in på mitt medlemskonto?

Om du har ett medlemskap men inte har åtkomst till ditt medlemskonto online, vänligen kontakta vår medlemsservice på 020-88 15 41 eller bwr.service@bestwestern.com. Om du tidigare angivit en aktuell mailadress i samband med ansökan, vänligen klicka på "Glömt lösenord" så får du ett email med lösenord skickat till dig.

Får du inget email, beror det troligen på att din registrerade mailadress är felaktig eller saknas, kontakta då medlemsservice.

Hur kan jag se poängsaldo på mitt konto?

Du kan alltid se ditt aktuella poängsaldo och alla registrearde vistelser, genom att logga in på ditt medlemskonto via vår webbsida.

Det går också bra att beställa ett kontoutdrag via medlemsservice på 020-88 15 41 eller bwr.service@bestwestern.com.

Förfaller mina poäng?

Nej, dina intjänade poäng förfaller inte, sedan 1 januari 2016 har alla Rewards-poäng obegränsad giltighetstid.

Hur vet jag att mitt medlemskap har registrerats och är klart?

Direkt efter att du registrerat dig får du ett välkomstmail som bekräftar ditt medlemskap. I mailet ser du ditt medlemsnummer som du sedan använder när du gör bokningar i Best Westerns kanaler.

Genom att logga in på bestwestern.se kan du hantera ditt medlemskonto och se ditt poängsaldo, medlemsnivå, förmåner etc. Vi rekommenderar också att du gör dina bokningar i inloggat läge på webben.

Får du inget välkomstmail, vänligen kontakta medlemsservice på 020-88 15 41 eller bwr.service@bestwestern.com så kontrollerar vi dina kontaktuppgifter.

Var kan jag läsa mer om Best Western Rewards?

Här kan du läsa mer om Best Western Rewards -programmet som ger dig poäng, förmåner och privilegier på alla våra hotell.

Kan jag ansluta ytterligare en person till mitt konto?

Nej, varje medlemskap är personligt.

Kan jag ha ett medlemskap för mitt företag?

Vi erbjuder olika typer av företagsavtal för små, medelstora och stora företag.

Läs mer om våra företagsavtal här

Tjäna poäng

Hur tjänar jag poäng?

Best Western Rewards-medlemmar får 10 päng per US dollar spenderad på logi (satt mot en fast växelkurs i lokal valuta).

Poäng ges i hela världen på ordinarie publika logipriser som bokas via vår hemsida, bokning 020-88 15 41 eller direkt hos hotellen.

Poäng ges även på avtalspris om inget annat överenskommits mellan parterna. Hotellpaket och konferenser ger i Sverige ett fast belopp av 1 000 poäng per vistelse. Poäng ges på upp till tre rum som betalas av medlem förutsatt att medlemmen bor i ett av rummen och att övriga boende inte önskar poäng.

Möjlighet finns också att ansluta program från olika flygbolagspartners till medlemsprofilen, och som alternativ välja att tjäna flygbolagspoäng/miles.

Får jag poäng när jag bokar direkt med hotellet?

Ja. Kom ihåg att alltid ange ditt medlemsnummer vid bokning.

Får jag poäng när jag bokar online?

Ja. Kom ihåg att alltid logga in när du gör din bokning.

Får jag poäng om jag betalar med Best Western Travel Card?

Ja, du får poäng eller flygbolagspoäng/miles när du betalar med Travel Card så länge du bor till ett kvalificerat pris och har bokat din vistelse via någon av våra egna bokningskanaler.

Hur tjänar jag poäng hos en flygbolagspartner?

Du kan välja att tjäna poäng/miles kopplat till medlemsprogam hos våra många globala flygbolagspartners. För att få flygbolagspoäng logga in på din Rewards-medlemsprofil och välj önskad flygbolagspartner och lägg in ditt flygbolagsmedlemsnummer i din medlemsprofil under "Intjäningspreferens".

Kan jag få både Rewards-poäng och flygbolagspoäng för en vistelse?

Nej, vi ger inte både Rewards-poäng och flygbolagspoäng för samma vistelse. Din förvalda intjäningspreferens (poäng eller miles) är den som gäller.

Du kan när som helst ändra din intjäningspreferens, genom att logga in på ditt medlemskonto eller kontakta medlemsservice på 020-88 15 41 eller bwr.service@bestwestern.com.

Hur lång tid tar det innan jag ser mina poäng på kontot?

Det kan ta upp till 7 dagar innan poäng registreras på ditt medlemskonto. När det gäller flygbolagspoäng kan det ta upp till 1 månad innan poängen syns på ditt medlemskonto.

Vad gör jag om jag saknar poäng för en vistelse?

Om du angivit ditt medlemsnummer i samband med bokningen vänligen vänta 7 dagar efter avresa innan du frågar efter eventuellt saknade poäng.

Om det gått mer än 7 dagar efter din avresa och poäng fortfarande inte syns på ditt medlemskonto, vänligen logga in på ditt konto och fyll i formuläret saknade poäng.

Nya medlemmar kan få efterregistrerat poäng för vistelser 30 dagar bakåt i tiden (innan medlemskapet).

Efterregistrering tillåts upp till sex månader efter genomförd hotellvistelse. Skicka underlag via mail.

Kom ihåg att skriva ditt medlemsnummer på underlagen.

Medlemsservice: 020-88 15 41 E-post: bwr.service@bestwestern.com

OBS! Efterregistrering gäller endast bokningar som gjorts via Best Western hotels egna kanaler.

Går det att köpa poäng?

Ja, poäng kan köpas, 500 points for $ 5 (maximum 20 000 poäng per transaktion).

Kontakta medlemsservice på 020-88 15 41 eller bwr.service@bestwestern.com för hjälp.

Använd poäng

Vad kan jag använda mina poäng till?

Poängen kan användas till en rad olika förmåner som bonusnätter runt om i världen och en mängd olika presentkort via våra utvalda samarbetspartners. Allt ifrån hemelektronik, möbler, sportkläder, till böcker.

Vad är Best Western Travel Card?

Best Western Travel Card är ett presentkort. Med detta presentkort får du tillgång till mer än 4 500 hotell i över 100 länder. Travel Cards accepteras som betalning på samtliga Best Western-hotell runt om i världen och har obegränsad giltighet.

Travel Card köper du enkelt på närmaste Best Western-hotell eller vår webbsida.

Hur lång leveranstid är det på ett presentkort?

Vänligen tillåt upp till 2 veckor för leverans av digitala presentkort. Fysiska presentkort har upp till 2-3 veckors leveranstid.

Kan jag få expressleverans?

I dagsläget erbjuder vi inte expressleverans.

Kan jag överföra poäng till ett annat Rewards-konto?

Ja, poäng kan överföras mellan konton som har samma fysiska adress. För att överföra poäng vänligen kontakta medlemsservice på 020-88 15 41 eller bwr.service@bestwestern.com.

Jag behöver lite mer poäng, vad kan jag göra?

Om du saknar poäng för att beställa ett önskat presentkort eller utnyttja en bonusnatt så kan du köpa till extra poäng (500 points för $5, maximalt 20 000 poäng per transaktion). Poäng kan endast köpas via medlemsservice, 020-88 15 41 eller bwr.service@bestwestern.com.

Finns det några restriktioner kring var jag kan utnyttja min bonusnatt?

Nej, du kan utnyttja din bonusnatt på valfritt Best Western-hotell i hela världen. Bonusnattsnivåerna ligger mellan 5000 - 70 000 poäng beroende på typ av hotell, läge och säsong.

För att boka en bonusnatt krävs att tillräckligt antal poäng finns tillgängliga på medlemskontot vid bokningstillfället.

Vid avsaknad av poäng vid ankomst till hotellet ombeds du att betala på annat sätt enligt gällande prisnivå den aktuella natten. Det är inte möjligt att delbetala en bonusnatt med poäng i kombination med pengar.

Finns det några "black out dates" för bonusnätter?

Nej, bonusnätter kan bokas 365 dagar om året baserat på tillgänglighet.

Barn och familj

Vad kostar det för barn att övernatta?

Ett barn upp till 12 år bor gratis tillsammans med två betalande vuxna i befintlig möblering.

För extrasäng tillkommer en mindre avgift/natt.

Lokala avvikelser från ovan kan förekomma på vissa hotell så kontrollera vad som gäller för just det hotell du bokar.

Vilka sängtyper är tillgängliga för barn på hotellrummet?

Det finns extrasäng eller spjälsäng. I samband med din bokning kontaktar du hotellet direkt och meddelar vilken sängtyp du behöver.

När måste jag checka ut?

Tid för utcheckning varierar en del från hotell till hotell. Du hittar information på din bokningsbekräftelse eller på hotellets bokningssida.

Finns det rum med en dörr emellan där barnen kan sova i det ena rummet?

Många av våra hotell har “connecting-rum” där det går att öppna en dörr mellan två rum. På vissa hotell tillkommer en avgift för bokning av rum med anslutande dörr. Kontakta det aktuella hotellet för mer information och bokning.

Är det åldersgräns för att få bo på hotellen?

Ja. Minderårig (barn under 18 år) får inte checka in och/eller övernatta ensam utan föräldrar/målsman/annan myndig. Vissa av våra hotell har minimum åldersgräns vid t.ex. besök på spa, relaxavdelning eller gym. Se specifik information om aktuellt hotell och hotellets anläggningar och utbud.

Kontakta oss

Jag behöver få kontakt med Kundservice, hur når jag dem?

Om du har frågor gällande din bokning eller vill göra en ny bokning kontaktar du vår Kundservice på 020-88 15 41 eller booking.service@bestwestern.com.

Om du är medlem når du vår Medlemsservice på bwr.service@bestwestern.com eller på telefonnummer 020-88 15 41.

Söker du efter något av våra bokningskontor i andra länder hittar du en lista här .

Våra bokningskontor är alltid öppna.

Travel Card

Hur köper jag ett Travel Card?

Best Western Travel Card kan köpas på något av våra hotell eller på webben.

Kan jag ge bort ett Travel Card?

Ja! När du köper ett digitalt presentkort kan du välja om det är till dig själv eller någon annan. Vill du ge bort det uppger du bara e-postadressen till den person som du vill ge det till i samband med köpet.

Köper du ett fysiskt Travel Card på något av våra hotell går det också bra att ge bort till någon annan. Travel Card är inte personligt.

Vilka valutor kan jag ladda på mitt Travel Card?

På våra hotell kan du köpa Travel Card i din lokala valuta.

Vill du köpa Travel Card via vår hemsida finns det i valutorna US dollar, Kanadensiska dollar och Euro.

Kan jag använda ett Travel Card laddat med en annan valuta än den lokala valutan där jag ska bo?

Javisst. Du kan använda ditt Travel Card på Best Westerns hotell över hela världen. Det spelar ingen roll vilken valuta som är laddat på kortet. Den summan som används räknas automatiskt om till den lokala valutan i det land du befinner dig.

Jag har fått ett Travel Card. Hur använder jag det?

Grattis! Tänk på Travel Card som kontanter. Du betalar med det direkt på hotellet.

Du bokar rum precis som vanligt och betalar sedan för vistelsen vid ankomst till hotellet. Vid incheckning visar du ditt Travel Card och en giltig identifikation.

Det går inte att använda Travel Card för direktbetalning på hemsidan.

Måste jag använda hela Travel Cardet på en gång?

Nej, det går bra att delbetala en hotellnota med presentkortet. Du kan också spendera bara en del av presentkortet och spara resten till ett annat tillfälle.

Vad kan jag använda Travel Card till och var?

Du kan använda det till att betala hotellövernattningar på alla våra olika hotell.

På vissa hotell kan du även använda ditt Travel Card till sådant som Spa, parkering etc. Kontakta det aktuella hotellet för att få information.

Hur länge är Travel Card giltigt?

Ett köpt Travel Card har inget slutdatum utan gäller för alltid.

Travel Cards som har delats ut i samband med en kampanj är tidsbegränsade. Hur lång giltighetstid som gäller då varierar från kampanj till kampanj. Kundservice kan hjälpa dig att få fram giltighetstiden.

Hur lång tid tar det att få ett digitalt Travel Card?

Det tar mellan 1-3 arbetsdagar för leverans av ett digitalt Travel Card.

Måste Travel Card vara giltigt när jag bor eller räcker det att det är giltigt när jag gör bokningen?

Ditt Travel Card måste vara giltigt när du bor eller gör ett köp eftersom du betalar med det direkt på hotellet.

Vad gör jag om jag inte fått mitt digitala Travel Card på mailen men ser att det är betalt?

Om ditt Travel Card inte kommit fram behöver du kontakta Kundservice som kan hjälpa dig. De kan också hjälpa dig om du har råkat tappa ditt Travel Card.